Ændringer blev vedtaget i Folketinget den 1. juni 2018.
Fradraget gælder for alle individuelle, fradragsberettigede pensionsindbetalinger (f.eks. ratepension) samt pensionsindbetalinger med såkaldt bortseelsesret, altså pensionsindbetalinger hvor arbejdsgiveren står for indbetalingerne, så de ikke indgår i den skattepligtige indtægt. Det er f.eks. ATP, arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger samt den Supplerende Arbejdsmarkedspension for førtidspensionister.
I "Start her" er der sat celler af til disse pensionsindbetalinger.
Skatteydere der har mindre end 15 år til folkepensionsalderen, får det største fradrag:
Helt præcist:Hvis der er mindre end 15 år til pensionsalderen er fradraget:
20 procent i 2018Tjenestemandspensioner er undtaget, hvorfor indtægter herfra skal skrives i rubrik 16d, der er oprettet til formålet.
Yderligere gælder den regel, at der ikke skal modregnes i det år, pensionsudbetalingerne starter.
Endelig er der lagt et loft over fradraget, så det kun gælder for pensionsindbetalinger op til 70.000 kr. Har du derfor større indbetalinger, er det 70.000 kr. fradragsprocenten beregnes af.
Eftersom der er tale om et ligningsmæssigt fradrag, afhænger fradragets skatteværdi af kommuneskatten og kirkeskatten i din kommune. Sundhedsskatten er jo den samme for alle. I en gennemsnitskommune er skatteværdien inklusiv kirkeskat 26,6 procent i 2018. Skat på PC beregner naturligvis fradraget med de procenter, der gælder i den valgte kommune.
Loven blev vedtaget 1. juni 2018
I lovforslaget hedder det, at det ny jobfradrag er målrettet de laveste arbejdsindkomster, hvilket er noget af en tilsnigelse, da det først træder først i kraft, når indkomsten er over 187.500 kr. (2018- niveau).
Så tjener man mindre end det, er der ikke noget fradrag.
Indfasningen af jobfradraget ser sådan ud:
Fradragsprocenten:Som nævnt gives jobfradraget som et ligningsmæssigt fradrag, hvorfor den egentlige skatteværdi kun er 26,6 procent i en gennemsnitlig skattekommune. De 26,6 procent er summen af sundhedsbidraget, kommuneskatten og kirkeskatten.
Indtil 2018 blev pensionsindbetalinger trukket ud af dette grundlag. Nu tæller alle pensionsindbetalinger med - herunder ATP, indbetalinger til de arbejdsgiver administrerede pensionsordninger, ratepension mv.
Udvidelsen af grundlaget omfatter også beskæftigelsesfradraget for enlige forsørgere.
Skatteværdien af det ny maksimale beskæftigelsesfradrag i en gennemsnitskommune er 26,6 pct. af de 34.300 kr. = 9.124 kr.
Det er yderligere besluttet, at både det maksimale beskæftigelsesfradrag og fradragsprocenten skal stige frem til 2022, så det maksimale fradrag til den tid kommer op på 38.400 kr. (i 2018-kroner), mens procenten kommer op på 10,65.
Det ekstra beskæftigelsesfradrag for enlige forsørgere forhøjes ikke.
For indkomståret 2018 sænkes bundskatten således fra 11,15 pct. til 11,13 pct., i 2019 fra 12,18 pct. til 12,16 pct., i 2020 og 2021 fra 12,19 pct. til 12,17 pct. og i 2022 og efterfølgende indkomstår fra 12,20 pct. til 12,18 pct.
Hvis man studser over, at bundskatten springer ét procentpoint op fra 2018 til 2019, så er forklaringen overflytningen af sundhedsskatten til bundskat. Fra 2019 er sundhedsskatten helt overflyttet til bundskat.
Den var på 6 pct. i de første 4 år - fra 2011 til 2014. Fra 2015 er skatten blevet nedsat med 1 procentpoint om året. Hvis skatten ikke var fjernet, ville skatteprocenten i 2018 være kommet ned på 2 procent af pensioner over 397.000 kr.
I 2017 er udligningsskattepå 3 procent og rammer pensionsudbetalinger over 388.200 kr.
Udnytter den ene ægtefælle ikke sit bundfradrag i 2017, overføres der op til 129.500 kr. som fradrag i den anden ægtefælles personlige indkomst.
Udligningsskatten omfatter ikke udbetalinger fra kapitalpensioner/alderspensioner, invalidepension, førtidspension og efterløn. Men alle andre pensioner som folkepension, ratepension mv.
Begrundelsen for skatten var, at skatteydere med høje indkomster og store pensionsindbetalinger havde nydt godt store fradrag i indkomsten da marginalskatten var høj, mens de, som et resultat af skattereformen dengang (Forårspakke 2.0), ville få for store fordele af den lavere marginalskat, når opsparingen blev udbetalt.
Det er et ligningsmæssigt fradrag, hvorfor skatteværdien af fradraget er 26,6 procent (summen af skatteprocenterne til kommune, sundhed og kirke) i en gennemsnitskommune i 2018.
De maksimale fradrag er 6.000 kr. til serviceydelser og 12.000 kr. til håndværkerydelserne (2018-niveau). Det er alene lønudgifterne, ikke materialeudgifterne) der kan trækkes fra.
Lofterne over fradragene reguleres i takt med lønudviklingen - efter personskattelovens § 20.
Serviceydelser der kommer ind under ordningen er:
- Almindelig rengøring
- Vinduespudsning
- Børnepasning
- Almindeligt havearbejde m.m.
Fradrag for håndværksydelser omfatter i 2018:
- Udskiftning af ruder, vinduer og yderdøre
- Isolering af tag, gulv og ydervægge
- Arbejde på solfangere, solceller og husstandsvindmøller
- Kloakarbejde på egen grund
- Tilslutning til bredbånd
- Fornyelse og etablering af dræn
- Udvendigt malerarbejde
- fradrag for lønudgifter til installation af tyverialarm (nyt område).
Fradrag for følgende ydelser udgår:
- Installation af intelligent varme-, ventilations- og lysstyring
- Solafskærmning af vinduer og glasdøre
- Energirådgivning
- Udskiftning af faste belægninger med permeable belægninger
- Sikring af yderdøre og vinduer mod oversvømmelse
- Installation af ladestik til elbiler
- Fjernelse af asbest, PCB og bly
Hvis begge ægtefæller får betalt telefonen af deres arbejdsgivere, nedsættes det skattepligtige beløb med en rabat på 25 pct.
Anvendes arbejdstelefonen ikke privat, sker der naturligvis ingen beskatning.
I aftale om finansloven for 2018 er regeringen og Dansk Folkeparti enige om at ophæve beskatningen af fri telefon og internet fra og med indkomståret 2020.